Alla inlägg under januari 2008

Av Isa - 31 januari 2008 15:58

Tjo!


Åkte nära 10 km skejt med Spiro idag. Hade inte ro att vänta till 19.30 så jag missa sendragsträningen och åkte direkt efter jobbet istället. Kom nästan vilse på 6ans spår men lyckades reda ut riktningarna med lite hjälp så jag inte hamna i Stensele med skidorna och bilen kvar i Storuman =)


// Isa

Av Isa - 31 januari 2008 13:32


PDF fil om ridning och ridsport.

http://www.olby.se/Podhajsky/Podhajsky.pdf


Samling utan hjälpmedel i form av träns eller hjälptyglar. http://www.hauteecole.ru/

Det finns så mycket att lära!

// Isa

Av Isa - 30 januari 2008 21:22

Ibland känner jag att jag tappat massor av hjärnceller och måste träna hjärnan igen för att bli glad.. Här kommer lite allmän nyttig information för den vetgirige. Min goda vän HL har säkert redan stenkoll på detta men ni andra som känner som mig ibland:


Spanioren Hernan Cortéz erövrade de mexikanska indianstammen som kallas Aztekerna.


Världens största religioner är 1 Kristendom 2 Islam 3 Hinduism 4 Kinesisk folktro 5 Budism


Gregod Mendell är "fadern" till modern DNAteknik


Michelangelo är det om målade sixtinska kapellet


Magna Carta var ett avtal som skrevs i england mellan kungen och prästerna och tvingade makten att fördelas.


Pi har oändligt många decimaler. 3,14 o.s.v Kallas även Arkemedes konstant och ingen är överens om pi med sin grekiska bokstav ska ha ett rakt eller kursivt "tak"... Arean av en cirkel = r*r*pi. Omkretsen =d*pi


I andra världskrigen var Aliliansen Frankrike, Storbrittanien och Polen som förenade sig mot "axelmakterna" som bestod av Tyskland, Italien och Japan.


13th = 1400 talet...

1th century = år 0-99....


// Isa


PS sånt här ska en faster veta så hon kan lära ut något =) DS




Av Isa - 30 januari 2008 19:49

Kanske blir det Nokota hästar i USA!

http://www.nokotahorse.org/homepage.php


// Isa

PS. Ibland önskar jag att min vackra, snälla, svarta, valack, som är utbildad medelsvår dressyr och 120 hoppning stod i stallet... Fasiken om man fick ha en sånn och sväva runt på =) DS

Av Isa - 30 januari 2008 19:47

Tjo!


HT var rätt hänförd av renflocken som svepte förbi när vi fjällvandra i höstas. Det var en vacker syn men man har ju blitt lite avtrubbad vad gäller ren... Många "renhornsknappar" som högg in som extra gräsklippare på MaPas tomt våren -07....


// Isa

Av Isa - 30 januari 2008 19:23

Hej!


Igår drabbades jag av latmasken. Kände det efter jobbet, på väg hem pratade jag med RK om att prova cydectinet som vi har i kylen för att bli kvitt den. Fast jag tror inte det är rationellt... Den används ju mer till blodmask och styngflugelarver på häst... Undra just vad som händer om man proppar i sig en sådan för 600kg, kanske drabbar än hårt och "latmaskenstadiet" verkar som rena semestern i jämförelse... Väl hemma tog jag mig samman och hoppade i skidkläderna. Körde till eljusspåret i Storuman och tog en 4 km runda i supertempo. Vovven sprang som en galen och jag nästan hoppade uppför backarna. Härligt! Hoppas det är träning nu på torsdag. Tänk om man kunde bli så här bra http://www.linjalen.com/sendraget/Sendraget/Traningstavling06/index.html.  Tränade omkörning av en skidåkare och möte av några andra och det gick bra. Vovven brydde sig inte om annat än mina hojtande "gogogo" ljud och la i överväxeln.


Idag har jag fixat upp infon om sommarhäst för LURF. Nyfikna kan kika här : http://www2.idrottonline.se/templates/Gallery.aspx?id=76037. Bokning sker från 3 mars inte nu...


Aaaaooo vad svårt det är när ctrl knappen inte sitter där den brukar... Fast det värsta är HOME och END som måsta ha FN omvandlarknapp för att inte fungera som page down och page up knapp.... Jösses blir yr av att hoppa upp och ner på skärmen på dette viset...


Yatzyrekord idag i Borgen! Isas highscore 341 p ! En tärning ställde sig på högkant och jag förstod då att omgången var magisk så jag började önska och vips så blev det rekord. Stora stegen, Lilla stegen,4 ettor, fyrtal i sexor och sen 3 sexor i sista rundan allt efter varandra... Det är magi ;0)


// Isa

PS. min kära bil är trasig. Det är något med toppen säger de som vet... Kör på klippt termostat och täckbyxor nu... Brrr... Om hon går igenom besiktningen nästa år ska hon få ny ruta tror jag bestämt... I alla fall ska det svarta bakskärmen på. Kortet är från förra året då hon gick igenom och fick nya skärmar. Tar här en paus i rollandet (ja jag vet att det var kallt men det gick då ändå så det så =) och slog lite bollar till Spiro med piasavakvasten, inte det lättaste att hitta men gick emellanåt och S fick hämta om han satt tyst och vänta vilket också gick bra emellanåt. ;0) DS


Av Isa - 28 januari 2008 20:28

Måndagar är långa dagar.


MC och jag projektarbete på förmiddagen. Hoppas och tror att kvällen den 6 feb blir bra.


Hästskola med Stenselegängets åk 3-4 med sju glada barn som fick prova voltige och stensäkra Beste gav några av dem sin första upplevelse på hästryggen. Roligt med glada nöjda barn =)


Ridlektioner på kvällen. MV hade teori så jag passade på att använda alla hästarna minst ett pass och de bara skötte sig kanon. Vad glad man blir. Båda senate inköpen gick som klockor. Samtliga var snälla i stallet och den busigaste var lite extra pigg och tittig bara. Sen fick jag nybakat bröd av PR (mums!) och sällskap på promenaden hem med AL.


Vovven satt snällt och tittade på lektionerna i sitt hörn av paddocken. Duktig duktigt e han ;0).


Nu harj ag ätit öllimpa så det jäser i magen och sprungit genom duschen. Ska varva ner till Idol som börjar kl 21.


Till helgen planerar jag hälsa på Ellie i Umeå. Drygt med buss i 3 h 15 min..., ska inte någon fler dit så man får lite surrsällskap på vägen?


// Isa

PS. mitt headset gick sönder igår när jag lekte med Spiro på isen... Han fastna med tassen och slet sönder halva mitt ytteröra och hörluren. Dramatik värre. DS

Av Isa - 27 januari 2008 21:42

År av funderande grubblande och funderingar om jag har råd, är det värt det, borde jag, skulle man kunna... Det vore gött...


I helgen small det till och jag bar hem en Lenovo från Lappland Office. Paketet var insvept i en härlig väska och inkluderade PANDA skydd så jag hoppas den håller sig så här kvick och fin. Åh vad gla jag är åt den. Windows Vista är väl inte tvärenkelt men allt som är nytt tar ju lite tid att vänja sig med, men man vänjer sig ju vi allt. Till och med att ctrl knappen sitter näst längst till höger inte längst till höger.... Fn har tagit paradplatsen längst ut på denna modellen. Som för övrigt är en liten fin sak med dubbla kärnprocessorer, 1.46 GB, 120 gb hårddisk skulle det vara men måste kolla upp detta lite... hmm ja sen är det en 15,4 tums skärm och jag känner mig nöjd med den än så länge =).


Idag har jag förstått mig på firewirekopplingen till filmkameran, fört över och redigerat ihop filmen för ryttarföreningen och till och med kunnat lägga på ljud ! Teknikens under på ett bra sätt denna gång!!!


Idag bestämde CW oss och det blir ingen tjejvasa i år. För lite snö och för mycket snuva i kombination med att det låg på en onsdag. Det blir kanske några mil under påsken istället ;0)


/ Isa

Ovido - Quiz & Flashcards