Alla inlägg den 14 januari 2008

Av Isa - 14 januari 2008 20:16

Okey förutomen nästan en halv strösselburk med Dr.Oetker SALMIAKKI HIPPU Lakritsflakes  (obra...)så har jag pluggat sömn. Så här är det:


Här hittade jag lite sömntips:

http://www.comunicera.se/text/fragor_somnproblem


Sömnproblem kan uppträda i tre olika former. (1) Svårigheter att somna in, (2) Lätt att somna in men vaknar efter ett tag och har svårt att somna om, samt (3) tidigt uppvaknade, långt innan man behöver.

För mig är det defenitivt nr 1. HT har en släng av 2an.... 

Från sömnsidan... Korta sammandrag:

Vi definierar sömnen som ett tillstånd där kroppen befinner sig i djup vila, samtidigt som vår ämnesomsättning sjunker och vårt medvetande kopplas bort.


Ät inte mkt mat efter 19. = annars svårsmält "okey då..."


Dricker varm mjölk med en aning socker eller honung. = Lugnande "Ska prova, mjöl e gott =)"


Sova normalt 7-8 h. "normalt men tillfällig svacka"


Sov naken eller underkläder "Check"


Min 30 min promenad/dag "Check"


god natts sömn hjälper dig att bränna fett. "alltid motiverande =) "


några dåliga nätter får svårare att stå emot suget efter mat "ja jag e hungrig nu =/"


"Du kan få en ökad aptit när du är stressad vilket kan bero på att du lider brist på hyperglycemia eller högt blodsocker. Dina kortisonvärden kan också vara höga. Din stress kan också göra att du hoppar över måltider vilket i sin tur leder till att du äter större portioner. Om detta inträffar kan det var så att din sköldkörtel (adrenal glands sluggisch) sänker din metaboliska aktivitet vilket i sin tur medför att du kan vilja ha sötsaker eller kaffe för att få upp energin." " Ajaj vilken soppa..."


När du ska somna - tänk på - ingenting... Varva ner din kroppsliga aktivitet ca 30min 1h innan planerad insomning.. Hoppa på rätt sömntåg, de går ca varannan timme. Mitt brukar vara 22.22 då är första nu kanske 22.31 och det tredje 00.22 fjärde 02.22 femman 04.22 sexan 06.22 som jag åkte med igår. Jättetjusig vagn men man blev utkastad alldeles förtidigt....


Sovställning som är bäst är den man är van med. "Jag och 10 000 gråsäl..."


Temperatur  17-19 grader för varmt försvårar insomnandet.


Det är viktigt att du lär dig att skilja på när det är tid att lösa problem och reflektera och när det är tid att sova. Ingen medicin i världen kan hjälpa människor att lära sig att sakta ner, ta det lugnt, dra ner på ältandet och att sätta tydligare gränser mellan arbets- och privatlivet.


Karin 21.30  handla också om gå in i väggen symtom och man blir ju lite hypokondriker när de säger att sömnproblem är ett av de stora tecknen.. Men mig får de inte, jag ska sussa länge och väl i natt. Det är planen i alla fall =)


Sådär nu har jag lite mer att gå på! Ska spela in Scrubsavsnitten som går kl 23.00 och dricka den där möjlken, borsta tänderna och sedan bums i säng. Borde hinna till 21 och då en timme till tåget. .Det blir GW och Faller fritt som i en dröm så länge då.


Over and out.


// Isa

Ps. Fryser gör man också tydligen mer när man är trött. Brr idag på lektionerna stämde det verkligen. Brr...DS


Av Isa - 14 januari 2008 19:07

Vilken bra dag det var idag trots insomnia!? Har hunnit skotta salt, filmat Anill med Boggan, ridhuset är saltat och ridlektionerna gick bra. Senaste inköpta hästen var busig med galoppa fint med A trots djupsnön. Undra om det är P och hennes AR träning i kombination med Marre och vilan som gjort det? Han gick som en peng andra lektionen och inga tjuvstopp! Skoj.


Nu är det 13 h innan jag ska jobba igen. Det borde kunna bli 8 h sömn, det är mitt mål.


Lägger ner skidorna idag och stoppar fötterna i fotbad i stället och käkar en portion glass och gott gott lakritsströssel från finland! Jag säger bara bästa lakritsen, eller i alla fall efter den där biten som finns i tvistpåsar... Den är fortfarande kungen.


// Isa

Av Isa - 14 januari 2008 16:15

Okey jag erkänner, jag är beroende av att veta min plan... I need a plan annars blir jag lätt galen och tokig.... Brukar ha planer och idéer minst 1 år frammåt gärna 2... Spontan klubben okey jag är inte medlem.... Inte gällande stora beslut. Ett år går så fort. Förra året den här tiden sysslade jag bl.a med att rida Laban och han är såld nu. Till hippologum i Umeå där han tydligen trivs så det är kul.


Saken är att ett år går fort och den här tiden nästa år vet jag inte vad jag gör. Det ger oändligt med möjligheter. Man kan ju ta in på ett kollektiv och bo med massa talangfulla typer och leva i harmoni med världen eller så kan man plugga 5,5 år till veterinär eller så kan man fortsätta med projektjobbet på LURF eller så kan man resa till Spanien och plugga spanska och jobba på någon hästgård... Aaaaa jag brukar säga att små beslut är jobbiga men de stora då....


// Isa 


Av Isa - 14 januari 2008 15:52


Saltat ridhus klar! Go go Ncc tusen tack!  NaKl+snö+harvat = superluft utan damm. Ska tillbaka och ha ridlektioner stax och då blir det spännande att se hur det fungerar.


Ibland är de helt enkelt suveräna. Barn alltså! Ja ibland faktiskt, idag så var hela åk 3-4 gruppen superduktiga på hästskolan! Pysslade med Didi och Bobo och tränade sedan på olika gångarter i longerlinan. "Gissa takten och därmed vilken växel som e i på pollen" =). Införde stallmellanleken.. "Stallmellanleken börjar nu och försök fixa det i 10 minuter till..." Det är ungeför som tysta leken men man få prata fast inte skrika eller springa. Bra i slutet av dagen då koncentrationen lätt tryter. Busiga glada vimsiga stolliga barn blev nu mer glada, lugna, stabila och förstående barn. Great!


Hemma och äter nu. Hmm Kärknöl och H20. Hallå vad är detta... Förra veckan åt jag ju gorme med vitlöksfylld ungstekt älgfransyska med champinionsås och potatis. Inget fancy idag tydligen... Måndagar är långa. Ska laga riktig mat en annan dag.


// Isa

Av Isa - 14 januari 2008 12:34

Insomnia är - Ett tillstånd av sömnlöshet. Även en film av Steven King och en låt av en grupp som heter Feeder...


Ni vet hur det är? Att sova dåligt? Tankar som bollar runt i huvudet. Kroppen vägrar slappna av och sömnen spårlöst försvunnen. Dessutom är man jordens pessimist när man har insomniaproblem. Ja ja jag vet att det inte är riktig insomnia så jag kutar omkring i dagar och vakar men en lättare släng av Insomnia då? Nattsvarta mörkret är det i alla fall, fast utan sömn... Jag sover normalt 8 timmar för att överleva. Får jag chansen kan jag sova jättelänge. Personrekord är 14 i sträck utan att vakna. Då var jag jättetrött innan och jättepissnödig när jag vakna.... Just nu sover jag inte, inte bra i alla fall. I natt blev det 2h och en snutt efter 06.15 då jag kollade klockan sista gången. Vad är problemet? Tankeverksamheten har ingen avknapp eller så har den hakat upp sig. Kroppen är rastlös efter jätteförkylningen så nu måste jag ut och motionera så jag blir tröttare i den än i huvudet då tror jag sömnen har bättre ods! Nu är jag hemma på lunch. Skippade trevligt lunchande för att försöka sno åt mig lite vila. Vad blev det? Hmm inget av den varan. Däremot mannagrynsgröt (gröt i huvudet gröt åt kroppen så resonerar jag), två telefonsamtal ett om en dator och ett om en träff vi ska ha v 4 på stallet och så denna text. SKulle ändå in och kolla om jag fått någon kontaktperson på en skola som jag behöver i och med ett projekt men ingen utdelning där än. Lever får väl se. Sportlovskurs är klar i alla fall! Skoj! Roligt att bjuda till åt de som ställer upp och håller lektioner och är medhjälpare på ridskolan!


Gäsp, nä nu skall jag återvända till jobbet. På med vinterskruden och ut och ösa salt i ridhuset. Senast det blevgjot var väl 2005 så det är väl på tiden...


Insomnian hade dessutom rört till det med tiderna för AR och Ida kurs.. Läs kommentarerna för riktiga dateringar av händelserna =)


// Isa

Ovido - Quiz & Flashcards