Alla inlägg den 27 februari 2008

Av Isa - 27 februari 2008 23:14

Diracs ekvation (två svar på energiformeln och kom fram till antimaterians existens med en elektron) och Einstein (materia blir energi) kom fram till materia och antimateria och detta skrivs om i romanen av Dan brown.


Möts de två så tar de ut varandre och omvanldas till enorma mängder energi, flera gånger större än atombomben.


 Mitten på 1900 talet.. 

Richard Feynman... och kvantmekanismens andra steg...

QED Kvantelektrodynamik


magnetiskt moment i elektronen 2,002314 ... något mkt exakt...


Vakum = är inte tomt i genomsnitt

Lånad energi från ingenstans, bildar materia och antimateria under en bråkdelsekund för att sedan förstöras och försvinna.... = Kvantskum av virtuella partiklar.


Att någon kan tänka ut sånt här !


// Isa


Nils bohr, Paul Dirac, Robert Oppenheimer...








Av Isa - 27 februari 2008 23:07



 * Hälsa * Livsglädje * Kärlek *


Ibland är det som om vi felprioriterar och lägger mycket energi på onödiga saker...


Fredrik Lindströms program, jag tokgillar dem! =)

  

// Isa

Av Isa - 27 februari 2008 22:56


agnosticism enligt Thomas Henry Huxley


The extent of the region of the uncertain, the number of problems the investigation of which ends in a verdict of not proven, will vary according to the knowledge and the intellectual habits of the individual agnostic. I do not very much care to speak of anything as 'unknowable' [I confess that long ago, I once or twice made this mistake; even to the waste of a capital 'U'.] What I am sure about is that there are many topics about which I know nothing; and which, so far as I can see, are out of reach of my faculties. But whether these things are knowable by anyone else is exactly one of those matters which are beyond my knowledge, though I may have a tolerably strong opinion as to the probablilities of the case.


Översättning: Den okända regionens utsträckning, antalet problem vars undersökning slutar i domen icke bevisad, varierar i enlighet med kunskapen och de intellektuella förmågorna hos den enskilde agnostikern. Jag tycker inte mycket om att omtala någonting som 'ovetbart' [Jag medger att jag för länge sedan en eller ett par gånger begick detta misstag; och till och med kostade på det ett stort 'O'.] Vad jag är säker på är att det finns många ämnen som jag inte vet någonting om; och som, så vitt jag kan se, ligger utanför min förmåga. Men huruvida dessa saker är vetbara för någon annan är precis en av dessa frågor som ligger bortom min kunskap, även om jag kan ha en tämligen stark åsikt vad gäller fallets sannolikhet.


Från http://susning.nu/Agnostiker :

En agnostiker är en person som anser sig inte kunna veta huruvida Gud (eller motsvarande inom någon annan religion) existerar, eller inte. Ordet kommer från grekiskans A-gnosis vilket betyder Utan-kunskap.

Exempel: "Jag kan inte veta om gud finns eller inte. Jag är agnostiker."

De flesta agnostiker skulle nog även göra tillägget: "Om det eventuellt finns en Gud, så bryr han sig förmodligen inte om oss människor och därför behöver vi inte heller bry oss om honom." En agnostiker är därför inte vad man ibland kallar en religiös "sökare". Agnostikern har slagit sig till ro med sin okunskap och nöjer sig med den.


Det enda jag vet med säkerhet är att ingenting är säkert...


// Isa


Av Isa - 27 februari 2008 22:10


Trevligt när släkten är uppe här i norr, trots storförlust i Yatzy.. 


Ang. något helt annat, har ni tänkt på det här:


Människan jobbar för att tjäna pengar och försörja sig och de sina. Om man jobbar mer tjänar man mer pengar och får mindre tid. Stressen ökar och pengar läggs ut för att köpa mer tid ex inhyrd städning, snöskottning, barnvakt, trädgårdsmästare o.s.v Tjänar man mer pengar höjer man automatiskt sin standard och därmed kraven på vad man vill ha. När man var liten var det kanon om man fick pannkakor (uppsakattas nu också men förstå mitt resonemang) när man är vuxen ska det bjudas på oxfilé och bra årsgångsvin... Mer pengar blir alltså inte mer pengar i slutänden eftersom man ändrar sin standard och det enda som händer är att man har "snyggare grejer" och mindre tid... Frågan är vad som gör en lycklig i längden? Nyare bil eller mer tid med sina barn? Rent teoretiskt alltså...


En annan tanke är vad kan man köpa för alla pengarna som förbättrar kroppen? Alltså att städa, sköta trädgården eller skotta snö är ju slitigt men bygger ju även upp kroppen. Att köpa ny plasmatv, dyrare soffa och bil istället för cykel... Det bygger ju inte upp konditionen direkt...


// Isa



Ovido - Quiz & Flashcards