Alla inlägg den 11 februari 2008

Av Isa - 11 februari 2008 22:11

Okey gott folk, så här gör man:


1 Leta fram en STOR bunke + 2 ugnsformar som rymmer 3 liter (1½ styck)


2: Blanda följande:

3,25dl rågkross

3,25dl vetekross

2 dl russin

2,5 dl linfrö

8,5 dl vetemjöl

1 msk bikarbonat

1 liter filmjölk (mjölk blir inte lika saftigt men ok)

2,5 dl mörk sirap

1,5 dl vetekli

½ tsk salt


Smöra 2 avlånga ugnsformar som ska rymma 1,5 liter var. (Jag har lånat tant Karins fina formar och fått till fina hjärtlimpor bl.a se bild =)


Grädda i ugn i 150 grader i 90 minuter.


KLART!


Det jobbigaste är att gå på ica och hitta ingredienserna sen går det toklätt och fort och jätteskönt att man slipper jäsa degen. Bara handla, blanda, röra, grädda, äta och sen slänga sig på soffan för att smälta alla bregottbredda Lavabröd man satte i sig  =)


OBS BREGOTT ;0)


Tack till Ann i klingerbacken som gav mig receptet!



Av Isa - 11 februari 2008 19:55

Red ut med två grupper i ca 1,5 timme. Trava och galoppera i djupsnön och några elever tjöt av lycka. Stjärnklart och månljus. ;0)


Bakar mer lavabröd nu med inköpt linfrö men glömde köpa långfilen så det blev mjölk. Har visst stora svårigheter att hålla mig till receptet... Hoppas det blir bra, luktar gott i lägenheten nu i alla fall.


Spiro och jag ska däcka i soffan och titta lite på Prison Break.


// Isa

Av Isa - 11 februari 2008 12:15

Eller inte riktigt men den får stora darren när jag ska hålla upp något i högerhanden. Gårdagens två timmar med badmintonracketet gav utlovad träningsvärk, gumpen klarade sig men skakningar och blåsa i högerhanden och vänster vad vill bli stretchad nästa gång... Kul var det i alla fall! Det var jag och de som kallade sig "gubbgänget". De hade spelat i 30 år, he he jag har inte ens funnits till så länge. Är det någon storumanbo som vill haka på och spela badminton och som också är lite halvkass så hojta! Det är varje söndag och torsdag.


Var ute en sväng med Hs och galoppa i djupsnön igår. Skoj! Det blev mycket högeröppna för Ice vill gå på dubbla spår. Det måste vi ändra på tills kursen v 10 annars bli det bassning av HT =). En kaffekopp i Sördahl, VM och en massa godis blev det också.


RK och jag har lekt traktorer idag och skottat oss igenom 1,5 m snöras, men nu är rören framme så hagarna kan svetsas klart och nya grinden. Kalas! Stora paddocken blir också fixad idag, lyxigt nu har vi 3 bra banor på anläggningen!


// Isa

Ovido - Quiz & Flashcards