Alla inlägg den 3 april 2008

Av Isa - 3 april 2008 20:22


På engelska heter det Man och Woman...

Ordet för människa är också man...

Woman står dock för icke man. Alltså ickemänniska... Hmm ja just ja.. Men vad juste då...


Dessutom vid Upplysningen så kom de på att det förnuftiga skulle stå för manligt och det irrationella och känslomässiga skulle stå för kvinnan.. Ja där ser man... Det som kvinnor kommer på och tänker ut räknas dessutom som intuition, nästan lite magiskt.. Magi, mystik och häxor.. Jo just det, så himla bra för dem gick det ju inte heller. Varken om de kunde simma eller inte ;0(.


Det är en av mina fasor förresten... Fy farao för att drunkna. 2 ggr har jag varit sådär så jag tänkte att "nä huuu det här blir inte bra"... Gillar inte ordspråk i detta sammanhang...


En anna sak som var interssant var tanken på att män ledde samhället när många sporter utformades. Tänk romarriket och colusseum.. tänk ruggby... Ganska fysiskt och rent krasst så är det ju oftare starkare, männen alltså.. Sen kom tanken jämnlikhet och då ska kvinnorna också delta i dessa sporten. Frågan är när män ska börja delta i sporter där kvinnorna har fördelar och försöka hävda sig där. Vilka sporter skulle behöva utformas för det ändamålet förresten. Män = möjlighet till bättre fysik. Kvinnor = bär och föder barn. Vilka skillnader är det mer förutom de rent fysiska och de som inte är en massa underliga fördomar (ett m i alla dom, rom...)  bakom som kvinnlig intuition, kvinnlig omhändertagande (bra med pappaledighet nuförtiden!), män och dålig simultankapacitet o.s.v Utan riktiga skillnader. Venus/mars? Hur lika/olika är det egenligen?


Nåväl bra att det börjar bli mer jämnställt i Sverige och en del andra länder. Hoppas restem av världen också hakar på. För nog tycker jag att vi är rätt lika i både färdigheter och sånt som vi är sämre på i mångt och mycket.


// Isa



Av Isa - 3 april 2008 20:07

Haha ja ni kan inte tro det men i mitten av maj åker MC och jag på lyxresa till Stockholm. Vi ska representera vårt projekt och de ringde från Västerbottens ridsportförbund och frågade om vi ville. Lyxresa eftersom jag inte är van att någon annan betalar för ens resa, mat och boende! Det ska bli jättekul! MC och jag kommer ha surrat öronen av oss redan under flygresan ner ;0).


På tal om projektet. Mina elever var så duktiga idag. DUKTIGA. De var ledare och fixade med allt som jätteduktiga hästbrudar med skin på näsan. Voltigen gick toppen och ingen ramlade av och slog sig. De som kom ner och provade på var glada och nöjda när de åkte. Beste och Ice var klippor och ska såklart också ha sin del av berömmet. Tema häst eleverna longerade jag dessutom allihop i galopp och de hade investerat i sugproppar. Hela högen hade toppbalans och satt i galopp med voltiggjorden i flera varv utan att hålla i sig utan lekte "flygplan" efter mina anvisningar =). Bravo!


Gomiddag med röktfisk, mandelpotatis och yoghurt. Mummelimumm.. Dessutom torkat kött namn namn ;0) Motion idag = 0... Kakor = inga

Det är i alla fall jämnvikt =)


Lägenhetsnojja.. Ska tänka jättemycket och tro att det löser sig på önskevis. Ungefär som att tänka på att mantycker jättemycket om ett glas ris (itsmagic.blogg.se). Bara man vill nog mycket så ordnar det sig. Läste en gång en text om tur. Den som tror att han/hon har tur har det oftare än den som inte gör det. Jag har TUR söndagsbarn som man är ;0)


// Isa

Ovido - Quiz & Flashcards